BØRN & UNGE - JUNIORPROGRAM

Dansk Klatreforbund koordinerer hvert år et Juniorprogram for børne- og ungdomsklatrere i alderen 10 - 25 år. Vi ønsker at udvikle den enkelte klatres potentialer og skabe et fælles rum for vidensdeling, læring og venskaber. Juniorprogrammet skaber mulighed for at bygge et fundament og et bedre niveau i dansk klatring for de kommende generationer. Målet er, at alle unge danske klatrere skal mødes i et sjovt, alsidigt og engagerende klatremiljø, hvor man bliver klædt på til et langt liv med klatring, uanset om man er til konkurrence, klippeklatring eller blot god motion.

Juniorprogrammet er for ALLE som brænder for klatresporten og der er ingen krav til niveau. Vi ønsker med juniorprogrammet at præsentere mulighederne i klatresporten og introducere sportens forskellige discipliner. De unge får afprøvet hele klatresportens repertoire baseret på viden om træning af børn og unge. Med programmet vil vi understøtte klubbernes miljøer for unge klatrere og sammen skabe viden og et højere niveau på tværs af landet.

Vi ønsker at samlingerne udvikler, udfordrer og giver input til den organiserede træning i klubben. Tanken er, at klubbens trænere også kan bruge samlingerne til at få mere viden, inspiration og netværk med hinanden.

Klubberne rundt omkring i Danmark er værter, og en gruppe af dygtige undervisere, rutebyggere og frivillige står for afvikling af arrangementerne.

Aktiviteterne i Juniorprogrammet:

JUNIORCAMP Kids D og Kids C
Dette arrangement foregår fra lørdag middag til søndag eftermiddag og går ud på at stimulere udøverne sportsligt i form af en workshopdag og en konkurrencedag.

Workshopdagen tager udgangspunkt i nogle af de subtyper af træning, der er fokus på i klatringens verden, herunder teknikøvelser, styrkeøvelser, mentaltræning, samt skadesforebyggende træning. På konkurrencedagen skal udøverne konkurrere mod hinanden og udfordres fysisk og mentalt.

Prisen er overkommelig, og overnatning vil være på skole, klublokale eller tilsvarende, så samlingen bliver så billig som mulig. Ved to dages arrangementer er prisen 400 kr. og ved et enkelt dags arrangement er prisen 250 kr.

JUNIORCAMP Youth B, Youth A & Juniors
Dette arrangement foregår fra lørdag middag til søndag eftermiddag og går ud på at stimulere udøverne sportsligt i form af workshopdage. Aktiviteterne kan eks. bestå af konkurrencetræning, skadesforebyggende træning eller mentaltræning. Der er ikke en særlig ungdomskonkurrence tilknyttet disse camps, deltagerne opfordres til at deltage i regionale konkurrencer og i Danmarksserierne Lead Cup & Boulder Cup. Prisen for campen er 400 kr.

JUNIOR BOULDER CUP Kids D og Kids C

Dette er en konkurrencedag hvor udøverne skal konkurrere mod hinanden og udfordres fysisk og mentalt. Prisen er 250 kr.

JUNIORTRÆNING Juniortræning er et-dags arrangementer. Dagen kan være delt ind i aldersgrupper eller være for alle. Træningen vil foregå med varierende træningsfokus. Prisen for at deltage er 250 kr.

TRÆNERSAMLING

I forbindelse med udvalgte Juniorcamps vil der arrangeres Trænersamlinger. Dansk Klatreforbund anbefaler trænere at deltage i dette, og få inspiration med hjem til træning i egen klub og danne netværk med trænere på tværs af klubber. Alle kan komme hjem med rygsækken fuld af inspiration til gavn for klubben og hverdagens træning.

UNGETRÆNING/TUR

Dette er et tilbud for klatrere i alderen 17-25 år der ønsker inspiration til træning. Træningen vil foregå i en klatrehal i DK eller udlandet, eks. Berlin, Flensborg eller Malmø. Prisen vil variere afhængig af træningsdestination.

JUNIORTRÆF SOMMER & VINTER
Juniortræf har eksisteret i mange år og er et klatreevent, der foregår over 2 eller flere dage. Bornholm er rammerne for Sommertræffet, hvor omkring 50 børn og unge har nogle sjove dage med udendørs klatring. Forbundets juniorudvalg er de erfarne værter og bakkes op af frivillige topdygtige trænere. Vintertræffet kan afvikles både udendørs eller indendørs, hvor fælles oplevelser med klatringen er omdrejningspunktet for deltagerne. Juniortræf er for alle. Prisen er 1000 kr. for sommertræf og 125 kr. vintertræf.

NORDIC YOUTH CAMP
Et årligt nordisk træf hvor 5-10 danske unge klatrere mødes med andre juniorklatrere fra Norden. NYC går på skift landene imellem, og Danmark er i 2019 vært på Bornholm. NYC giver mulighed for spændende udendørs oplevelser i Norden. Erling Strauss fra juniorudvalget er frivillig holdleder og har stor erfaring med NYC. Pladserne til sommer er allerede optagede, men skriv jer på ventelisten, da værtslandet har mulighed for at få flere unge klatrere med, hvis de øvrige lande ikke benytter sig af alle pladser. Prisen afhænger af værtslandet.

YOUNG GUNS

Young Guns er en aktivitetsdag eller et klatrestævne, som arrangeres af klubberne. Dagen er for de yngste og for nye klatrere, og det er børnene, som er værter. Her gælder det om at have det sjovt og prøve noget nyt i trygge omgivelser. Prisen for at deltage i Young Guns er 20-50 kr. I øjeblikket arrangeres Young Guns i to serier:

TLF. 21 19 34 30, KONTOR@KLATREFORBUND.DK, CVR 28208693