Anchor 1

PROGRAM 2021

Programmet for 2021 er stadig under udarbejdelse. Programmet for 2021 vil bestå af tre hovedkategorier: Nationale samlinger (obligatoriske), internationale konkurrencer (tilvalg) og træningsture til udlandet (tilvalg). Herunder beskrives omfang og indhold af de enkelte kategorier. Siden vil løbende blive opdateret, efterhånden som flere aktiviteter bliver fastsat.

Nationale samlinger

I 2021 vil forbundet afholde 2-3 nationale samlinger. Hver samling vil have et særligt fokus og som udgangspunkt vare to dage. Udviklingen i Corona vil afgøre, hvorvidt vi har fælles overnatning eller ej.

Alle samlinger vil have en deltagerbetaling, da vi prioriterer kvalitet i rutebyg højt. I gennemsnit vil et weekendarrangement have en deltagerbetaling på ca. 500 kroner. Beløbet vil variere alt afhængigt af omstændigheder som f.eks. hvem, der er rutebyggere og trænere på samlingen. Der kan komme ekstra udgifter i forbindelse med overnatning og forplejning.

1.samling

Årets første samling bliver afholdt i Bison Boulders den 23-24 januar. Den primære træner bliver Ryan Henderson, der i dagene op til samlingen afholder en rutebygger workshop for de bedste danske rutebyggere. Indholdet er ikke endeligt defineret, men Ryan har sendt følgende tanker om indhold:

• Seeing the 3D. Visualization. Route reading from the mats not only in a very 2D manor and with a climbers eye but looking as a routesetter. Getting used to looking for the subtilites that can unlock the complexity of a boulder and having a better understanding of body positioning and its effects on movement.

• Efficiency. Asking the right questions. Understanding the "why I fell" on a boulder and "what went wrong". (Preparation Action Recovery).

• 4/5 Minutes. Getting used to the pressure of time limit and understanding the clock and what it means for your next attempts. (Time Management).

• Perspective. Keeping perspective after a hard round, dealing with a bad result or a bad round. It's good to have a bad round every so often as it allows us to focus direction upon our training. It's okay to "fail".

Ryan har afholdt flere workshops for europæiske landshold, men har haft mest fokus på samarbejde med det franske landshold. Så I kan godt glæde jer :o)

Samling vil både indeholde en konkurrencesimulering og efterfølgende workshop på konkurrenceproblemerne. Som gruppe vil I både være samlet noget af tiden, og I vil også blive delt op i alderskategorier og arbejde med forskellige fokus.

Med i planerne er også at inddrage andre undervisere med et helt andet fokus, men det er kun på tegnebrættet. I første omgang skal Ryan fylde den tid ud, han mener at kunne gøre kvalitativt. Hvis det giver ekstra tid, vil andre undervisere blive tilknyttet. Et endeligt program vil blive sendt ud, når vi ved om samlingen kan afholdes i forhold til udviklingen af Corona i Danmark. I tilfælde af at vi må aflyse, vil samlingen bliver afholdt senere på året.

2. samling

Samlingen er ikke planlagt endnu, men info kommer så snart der er fundet en dato og et sted for samlingen.

Internationale konkurrencer

Alle som er en del af NTG vil, som beskrevet i optagelsesdokumentet, få mulighed for international konkurrencedeltagelse. Internationale konkurrencer indbefatter andre landes nationale konkurrenceserier, NM, EC, IFSC World Cup´s samt EM og VM. Alle kategorier indbefatter Youth (B+A), Juniors og Senior.

De forskellige konkurrencer prioriteres i et samarbejde mellem TE-konsulenten (Lasse), træner og udøver. I sidste ende er det TE-konsulenten, der afgør, hvem der får tildelt hvilke konkurrencer. Når årsplanen er færdig, vil den blive frigivet her på siden. Årsplanen vil blive udarbejdet så snart NTG-optaget er afsluttet og samarbejdet med de aktuelle trænere og klatrere er afholdt. Optages man i løbet af et kalenderår, forsøger vi at give mulighed for deltagelse i én af ovenstående konkurrencerniveauer. Dog vil ingen der har fået tildelt en konkurrence blive fjernet igen. Det er derfor en forudsætning, at der er en ledig plads for tilmelding.

Vi håber, at alle kan få mulighed for at deltage i 1-2 internationale konkurrencer i sæsonen 2021. Det vil dog afhænge af udviklingen i Corona rundt om i Europa og antallet af internationale konkurrencer.

Landsholdsklatrere vil blive prioriteret til IFSC-konkurrencer i aldersklasserne Juniors og Seniors og stiller op i det antal konkurrencer der aftales med den TE-ansvarlige.

Årsplanen kan ses her.

Træningsture til udlandet (under udarbejdelse)

Dansk Klatreforbund udbyder fælles træningsture til udlandet, da muligheden for at træne mere konkurrencespecifikt, er bedre uden for Danmark. Vi vil både lave weekendture til de nordiske lande og det nordlige Tyskland, samt 1-2 længere ture (4-5) dage, til særligt udvalgte destinationer i Europa. Det er ture, man kan tilvælge. Fokus og destination bliver beskrevet under de enkelte arrangementer.

Weekendture

Længere ture