Juniorprogram hjemmeside.jpg

JUNIORPROGRAM

2021 program

Efterårets Juniorprogram er i fuld gang. Her tilbyder Dansk Klatreforbund sjove og udviklende træningsdage, ture og konkurrencer til ALLE børn og unge i alderen 7-19 år.

Afviklingen af arrangementerne sker i samarbejde med nogle af landets dygtigste rutebyggere og trænere, der brænder for at give de unge fede oplevelser og inspiration til deres udvikling som klatrere uanset niveau.

Dette efterår lancerer vi en ny holdkonkurrence “Junior Battle” for de 10-13 årige og der er også spændende “Juniortræninger” og “Young Guns” arrangementer på programmet.

Vi bestræber os på at udbyde aktiviteter til alle aldersgrupper i hver region, og dermed gøre det lettere at komme afsted på tur med sit klatrehold. I efteråret 2021 prioriteres éndags-arrangementerne. Vi forventer igen i 2022 at kunne tilbyde camps med overnatning i samarbejde med klubber rundt omkring i landet.

Tilmeldingslink til alle arrangementer og videre information om hvert enkelt event findes på www.klatreforbund.dk. Stor tak til alle klubber og trænere der bakker op omkring programmet. Vi glæder os til et sjovt efterår!

JUNIORPROGRAM-PLAN EFTERÅR 2021 - OBS ikke alt er bekræftet!

Dato                       Arrangement                  Disciplin      Aldersklasse      Lokation

20-22. august       Junior tur til Seglora         LC                  B + A + J         Seglora, Sverige

26. september      Young Guns                        B                    E + D                Ry Klatreklub

16-23. oktober     Junior tur til Sicilien          L                    B + A + J          San Vito lo Capo, Italien

30. oktober           Junior Battle                      B                    D + C                OSKK, Odense

31. oktober           Junior Battle                      B                    D + C                GAK Hillerød

21. november       Young Guns                        B                    E + D                Sønderborg Klatreklub

21. november       Young Guns                        B                    E + D                Sorø Klatreklub

28. november       Junior Træning                S/B                  B + A + J          DBKK, Blocs & Walls

28. november       Junior Træning                  B                    B + A + J          OBK, Odense

18  december       Junior Battle                      B                    D + C                Søborg, Bison

Beskrivelser af de forskellige aktiviteter

JUNIORCAMP
Kids D og C
JuniorCamp er en weekend træningslejr fra lørdag middag til søndag eftermiddag og går ud på at stimulere udøverne sportsligt i form af en workshopdag og en konkurrencedag.

Lørdag er workshopdag og tager udgangspunkt i forskellige subtyper af træning fra klatringens verden, f.eks. teknikøvelser, styrkeøvelser, mentaltræning og skadesforebyggende træning.
Søndag byder på Junior Boulder Cup, som er en læreplads, der udvikler udøverne, imens de udfordres fysisk og mentalt.

Prisen er overkommelig, og overnatning vil være på skole, klublokale eller tilsvarende, så samlingen bliver så billig som mulig. Ved to dages arrangementer er prisen 400 kr.

Youth B, A & Juniors
Dette arrangement foregår fra lørdag middag til søndag eftermiddag og går ud på at stimulere udøverne sportsligt i form af workshopdage. Aktiviteterne kan eks. bestå af konkurrencetræning, skadesforebyggende træning eller mentaltræning. Der er ikke en særlig ungdomskonkurrence tilknyttet disse camps, deltagerne opfordres til at deltage i regionale konkurrencer og i Danmarksserierne Lead Cup & Boulder Cup. Pris inkl. overnatning og mad er 400 kr.

JUNIOR BATTLE
Kids D & C

Junior Battle er en konkurrencedag for hold, hvor klatrerne fra hver klub samarbejder om at score så mange point som muligt. Holdstørrelse mellem 2 - 8 og dagens fokus er læring og udvikling - Pris: 150 kr.

JUNIORTRÆNING
Juniortræning er èn-dags arrangementer. Dagen kan være delt ind i aldersgrupper eller være for alle. Træningen vil foregå med varierende træningsfokus og disciplin (boulder/lead/speed). - Pris: 250 kr.

TRÆNERSAMLING

I forbindelse med udvalgte JuniorCamps vil vi arrangere samlinger for klubbernes trænere. Vi anbefaler ungdomstrænere at deltage, for at få inspiration med hjem og danne netværk med trænere på tværs af klubberne.

JUNIOR SOMMER- & VINTERTRÆF
Juniortræf har eksisteret i mange år og er et klatreevent, over to eller flere dage. Bornholm danner rammerne for sommertræffet, hvor omkring 50 børn og unge har nogle sjove dage med udendørs klatring. Forbundets juniorudvalg er de erfarne værter og bakkes op af topdygtige trænere.

Vintertræffet kan afvikles både udendørs og indendørs, og omdrejningspunktet er sjove fælles oplevelser. Både sommer og vintertræf er for alle. Pris 1000 kr. for sommertræf og 125 kr. for vintertræf.

NORDIC YOUTH CAMP
Et årligt nordisk træf hvor 5-10 danske unge klatrere mødes med andre juniorklatrere fra norden. NYC går på skift landene imellem, og Danmark var i 2019 vært på Bornholm. Erling Strauss fra juniorudvalget er frivillig holdleder og har stor erfaring med NYC. Prisen afhænger af værtslandet.

YOUNG GUNS STÆVNER
Ca. 7 - 11 år
Young Guns er et simpelt og sjovt stævne for de yngste klatrere. Klubber med børnehold får i Young Guns konceptet, en god mulighed for gode og trygge oplevelser. Young Guns konceptet skal skabe aktivitet og netværk og det skal være let, både at arrangere og let at deltage i. Målet er at tilbyde en række stævner i hver region, hvor de yngste klatrere jævnligt kan mødes til fællesskab og sjove og lærerige klatredage. Young Guns er det oplagte udflugtsmål for børneholdene og her kan regionens junior-klubber inspirere hinanden, få nye udfordringer og prøve nye klatrevægge - og så kan klubberne samtidigt battle mod hinanden – mest for sjov.
Pris: ca. 50 kr.