• Lasse Pedersen

Salling fondene donerer millioner til Århus Klatreklub

Et nyt og anderledes bevægelseshus er på vej i Aarhus. Mandag eftermiddag offentliggjorde næstformand i Salling Fondene Karin Salling og rådmand for Kultur og Borgerservice Rabih Azad-Ahmad, at bevægelseshuset, der bliver en del af en samlet Sports- og Kulturcampus, modtager en donation på 25 millioner kroner fra Salling Fondene.

Aarhus Klatreklub bliver sammen med Gøglerskolen, Cirkus Tværs og fodboldklubben ACFC fire centrale kernebrugere i det nye hus, der kommer til at sætte nye standarder for samvær og bevægelse. Bevægelseshuset bliver et spændende og nytænkt byggeri, som både indholdsmæssigt og arkitektonisk bliver et unikt og attraktivt samlingssted for hele Aarhus. Husets flere end 3.000 m2 vil være fyldt med unikke muligheder for bevægelse og aktiviteter for alle.

”Bevægelseshuset vil på en ny måde motivere særligt børn og unge til at bevæge sig mere og gøre det sammen. Dermed passer huset perfekt til Salling Fondenes formål om at skabe oplevelser og fællesskab i hverdagen, blandt andet gennem donationer til sport og kultur.”, siger næstformand i Salling Fondene Karin Salling.

En vigtig del af den kommende Sports- og KulturcampusBevægelseshuset bliver et helt centralt element i den kommende Sports- og Kulturcampus i Gellerup. Med donationen forventes bevægelseshuset, der har et samlet budget på

73 millioner kroner, at kunne stå færdig samtidig med flere elementer af Sports- og Kulturcampus.

“Det bliver det første i landet, som bliver bygget til klatring. Ellers foregår det ofte i nedlagte haller og lignende.”, siger Asger Eller til Århus Stifttidende.

Donationen fra Salling fondene er ganske enkelt fantastisk for dansk klatring. Vi er en sportsgren, som er på vej til at blive meget større i Danmark og med faciliteter af den kaliber, som vi får i Aarhus, er klubben med til at forbedre klatrevilkårene for alle nuværende og nye klatrere. Samtidig er samarbejdet med andre initiativrige fodboldspillere, gøglere og cirkusentusiaster med til at give spændende og uprøvede netværk på tværs af glæden ved at bevæge sig.

Tak til Aarhus Klatreklub for det gode arbejde og interesse for at indgå i samarbejdet, og for de mange frivillige timer.

Af Casper Cramer, Dansk Klatreforbund

Materiale fra pressemeddelelse fra Kultur & Borgerservice, Aarhus Kommune