Forårets konkurrencer

Der er gang i klatrekonkurrencerne og foråret byder på en perlerække af muligheder, uanset om du er til Bouldering eller Lead og uanset dit klatre-niveau.

Foto: Jes Jessen

Hvis du ikke har prøvet at konkurrere i klatring er det helt sikkert tid til at få det prøvet. Klatrekonkurrencer er hyggelige og afslappede events hvor du møder andre som også elsker klatring. Klatre-konkurrencerne er ret forskellig fra konkurrencer i andre sportsgrene så selv hvis du bærer rundt på dårlige erfaringer fra anden konkurrencesport, vil en klatre-konkurrence sandsynligvis overraske positivt!

Klatrekonkurrencer er først og fremmest en luksus-oplevelse hvor værtsklubben og rutebyggerne har kræset for deltagerne med lækre ruter/problemer som passer til hele deltagerfeltet. Stemningen er uformel og det bliver især tydeligt når klatrerne, som i princippet er modstandere, hjælper og hepper på hinanden. Det kan vel bedst sammenlignes med X-game events hvor det kreative ”boarder miljø ”hænger ud” og inspirerer hinanden til at give den ekstra gas!

Der er desværre alt for få som får glæde af de sjove konkurrencer. Den største barriere er nok at vi i klatremiljøet endnu ikke har ”knækket koden” til hvordan vi på klubniveau får motiveret og organiseret så man tager afsted sammen. Århus og Kolding Klatreklub har taget fat på opgaven og de første erfaringer er klare. Når man tager afsted sammen som hold får man med garanti nogle super fantastiske konkurrence- og klatre-oplevelser med hjem i rygsækken.

Forårets konkurrence-udbud:

Young Gun (både boulder, topreb og lead) Simple stævner for let øvede børn og unge med tilmelding gennem trænerne. Værtsklubbens børn og voksne arrangerer en sjov dag for de andre klubber og værtskabet går på skift. Der er 2 Young Gun stævneserier: - Sjælland med 7 klubber (Crux, Næstved, Sorø, Holbæk, Pløks, Roskilde, Tømmerup) - Jylland med 5 klubber (Ribe, Sønderborg, Kolding, Østjysk, Herning) Tag kontakt og bliv en del af en serie eller gå sammen med naboklubberne og start jeres egen.

Junior Boulder Cup (national boulder serie) Total boulder konkurrencer til de engagerede unge som træner hver uge Klasser: Kids C (2005-2006) / Youth B (2003-2004) / Youth A (2001-2002)

- Vejstrup Efterskole 3. februar - B&W 18. marts - Roskilde 8. april - Odense Sportcentrum 6. maj

Boulder Cup (national Boulder serie) Total boulder kvalifikation og on-sight finale Klasser: Mænd & Kvinder (fra ca. 15 år) - Odense Sportcentrum 17. marts - B&W 14. april (B&W Cup)

Lead Cup (national rute serie) Total rute kvalifikation og on-sight finale Klasser: Mænd & Kvinder (fra ca. 15 år)

- Østjysk Klatreklub 27. januar - B&W 24. februar (B&W Cup) DM Danmarksmesterskaber DM følger det internationale IFSC konkurrenceformat og er årets mest sportslige konkurrence. DM er målrettet klubbernes dygtigste klatrere Klasser: Senior / Juniors / Youth A / Youth B

- Junior Boulder DM – Aalborg d. 3. marts - Senior Boulder DM – Kolding d. 21. april

Foto: Alexander Bruun Christensen

Andre konkurrencer Konkurrencerne ovenfor er koordineret gennem Dansk Klatreforbund men der er en lang række andre konkurrencer som du kan deltage i. Mange klubber udbyder i løbet af året forskellige former for konkurrencer af mere uformel karakter. Det kan være en simpel hyggeboulder konkurrence på en hverdagsaften - et lokalt klubmesterskab eller lign. og konkurrencerne er ofte åbne for andre. Den Kommercielle Boulders kæde (København/Odense/Århus) udbyder 12 flotte Boulder konkurrencer hen over året - 4 i hvert center.

Kom afsted! Hold øje på Forbundets Kalender - på Facebook Hank op i dine klubkammerater og se at komme afsted :)