NY KONKURRENCE SÆSON

Katrine balancerer

Den nye Konkurrencesæson skydes i gang lørdag d. 31. august hvor Junior Boulder Cuppen byder de 10 – 15 årige velkommen til en sommerkonkurrence på den udendørs boulder ved Blocs & Walls.

Konkurrenceklatring vokser stødt og hvert år finder flere vej til konkurrencemiljøet. Der er meget at komme efter, ikke mindst fordi der ved hver konkurrence arbejder en hær af dygtige rutebyggere, dommere og hjælpere, som ”disker op” med velorganiserede dage fyldt med lækre ruter og problemer.

En af de største barrierer for at komme i gang er at man ofte er lidt alene om at tage afsted. Derfor vil vi gerne opfordre både klubber og klatrere til at organisere klubture til konkurrencerne. Nogen klubber har høstet gode erfaringer med at lave særlige træningsforløb frem mod udvalgte konkurrencer og det giver god energi. Det er initiativer som gør det sjovere for alle og så er det fedt at se nogle klubtrøjer ved konkurrencerne.

Konkurrencer til alle Der er efterhånden mange forskellige konkurrencer og alle kan helt sikkert finde èn som passer, uanset om man er "forsigtigt nysgerrig" på en hyggelig oplevelse eller om man er vinder-drevet konkurrence tonser. Ved hver konkurrence kan du finde information om målgruppe, så du ikke går forkert i byen.

KIDS F - Fylder 6 eller 7 år

KIDS E - Fylder 8 eller 9 år

KIDS D - Fylder 10 eller 11 år

KIDS C - Fylder 12 eller 13 år

YOUTH B - Fylder 14 eller 15 år

YOUTH A - Fylder 16 eller 17 år

JUNIORS J - Fylder 18 eller 19 år

SENIORS S - Fylder 20 eller mere

Konkurrencer til børn og unge

YOUNG GUN Young Gun er små simple stævner for de mindste klatrere – ca. 6 – 12 år Der kører i øjeblikket 2 serier - Sydjylland og Fyn - Sjælland JUNIOR BOULDER CUP 6 individuelle konkurrencer fordelt hen over kalenderåret til klasserne D/ C / B (10 - 15 år) Det er vigtigt at pointere at Junior Boulder Cuppen er for alle børn som elsker at klatre. Det er en breddekonkurrence og der er ingen krav til niveau. Tænk Junior Boulder Cup som en sjov og seriøs læreplads hvor børn og unge kan lære at konkurrere og møde en masse andre klatrere. Nogle af de 6 Junior Boulder Cups afvikles i forbindelse med en JuniorCamp. En klatreweekend med inspirerende træning lørdag – fælles primitiv overnatning og Junior Boulder Cup søndag formiddag

ÆLDRE JUNIORER Klasserne Youth A (2002-2003) og Juniors (2000-2001) har i den kommende sæson separate medaljesæt ved både BOULDER CUP og LEAD CUP. Der laves ikke separate finaler så resultatet trækkes fra den overordnede placering i konkurrencen. Det giver mulighed for både at kæmpe indbyrdes i hver klasse og samtidigt også direkte mod seniorerne.

Margrethe - Lead DM 2018 i Aarhus

Konkurrencer for voksne. Regionale konkurrencer Mange klubber arrangerer hvert år forskellige regionale bredde-konkurrencer hvor alle kan være med. Det er her mange klatrere prøver kræfter med konkurrerer for første gang og der er konkurrencer i både bouldering og på høj væg. Stemningen er afslappet og alle hjælpes ad med at skabe en sjov dag. Nogle af bredde-konkurrencerne har tilmelding på forbundets klub-modul og andre inviterer blot naboklubberne på facebook. BOULDER CUP Klatreforbundet koordinerer 4 konkurrencer hvor deltagerne genererer point til en samlet rangliste. Sæsonen følger skoleåret fra August til Juni og Boulder Cuppen er målrettet den store gruppe af seriøse motionister og op til Danmarks dygtigste klatrere. Problemerne ligger fra Blå – Sort og leveres af både danske og internationale rutebyggere i topklasse.

Som noget nyt har Boulder Cup i år separate medaljesæt til Youth A (16-17 år) og Juniors (18-19 år) Mænd og kvinder i alle klasser deler kvalifikationen. Finalen er opdelt med en separat finale til henholdsvis mænd og kvinder.

Boulder Cup #3 i Bison Boulders er en såkaldt Grand Slam med On-sight kvalifikation i rotation ligesom ved DM

BOULDER DM Danmarksmesterskaberne afslutter Bouldersæsonen og tæller også med på Boulder ranglisten. Som noget nyt bliver junior og senior DM fra 2020 lagt sammen. Det bliver et større arrangement over 2 dage med det mål at skabe en super-konkurrence for både deltagere og publikum. Den endelige dato er endnu ikke bekræftet da vi afventer IFSC kalenderen men vi sigter på d. LEAD CUP Serien forsætter som sidste år med 4 konkurrencer og afslutning ved Bananna Park Open I Juni. Lead Cup vil fra denne sæson have 4 klasser også blive uddelt medaljesæt i klasserne Youth B / Youth A / Juniors LEAD DM Deltagerantallet har dykket de sidste par år så derfor har vi ved det kommende DM I CRUX Skælskør, udviklet på formatet. Vi har tilføjet en ekstra kvalifikationsrute sådan at der nu er 3. Ideen er at sværhedsgraderne kan fordeles bedre og vi håber at det vil gøre DM interessant og tilgængelig for mange flere af landets ruteklatrere. Lead DM er for Senior / Juniors / Youth A / Youth B

KALENDER

JUNIOR BOULDER CUP - 2019 - Klasser: B / C / D