Klatreklubberne runder 10.000 medlemmer

Vi kan alle sammen mærke at klatresporten vokser og så er det skønt at få sat nogle konkrete tal på udviklingen. DIF og DGI har i dag offentliggjort den samlede medlemsregistrering fra CFR registeret for 2019. De officielle tal viser at 2019 har været et vildt år for klatreklubberne med en samlet vækst på hele 23,9% – mere præcist er vi vokset fra 8.146 medlemmer i 2018 til 10.092 i 2019!

Næsten alle klubber er vokset men der er dog en klar tendens til at de klubber som har arbejdet med struktur og organisering, er vokset mest. Det handler om forbedrede faciliteter, struktureret rutebygning, introforløb, holdtræning til børn, unge og voksne samt uddannelse af medlemmer og ressourcepersoner. Klubberne er generelt inde i en god udvikling som gør det sjovere at være en del af fællesskabet.

Aldersfordelingen i klatremiljøet ligger nogenlunde stabilt, stadig med flest voksne. 61,2% er over 25 år. 38,8% er under 25 år og 21% af medlemmerne er under 18 år.

Kønsfordelingen ligner også sig selv med 35,5% piger/kvinder og 64,5% drenge/mænd.

For mange klubber er vækst ikke et mål i sig selv men det er fair at sige at væksten i medlemstallet er et udtryk for en større interesse for klatresporten generelt og at det er blevet lettere og sjovere for nye at blive en del af fællesskabet i klubberne. Kvaliteten er højere og der er sandsynligvis flere som "bider sig fast" i klatresporten.

Godt gået klatredanmark 😊

Se Klatreforbundets medlemsudvikling HER