Konkurrence-kalender 2022

Efter de sidste par års Corona udfordringer håber vi på en bedre og mere sammenhængende konkurrence-kalender for 2022. Her kan du få et overblik og der er flere nye tiltag på vej. NORDIC YOUTH CHALLENGE Årets første konkurrence er en Nordisk nyhed. I takt med at deltager-kvoterne på de Internationale IFSC konkurrencer bliver mindre, er vi i det Nordiske samarbejde blevet enige om en ekstra årlig konkurrence som kan rumme en væsentlig større del af Nordens unge talenter. Danmark er vært for den første udgave allerede lørdag d. 26. februar i Bison Boulders. Konkurrencen giver hvert land 48 pladser fordelt på klasserne Youth B, Youth A & Juniors. Både kvalifikationer og finaler afvikles om lørdagen og søndag bliver social ”jam-style” fællestræning på alle konkurrence-problemerne.

Kom forbi og se de TOP DYGTIGE Nordiske junior klatrere BOULDER CUP Danmarksserien i Boulder følger i år den Internationale kalender og samler Boulder Cup konkurrencerne i foråret. Der er 3 Boulder Cups og sæsonen afsluttes med Boulder DM ved det store DM-UGE event i Aalborg:

#1 12. marts Nørrebro Klatreklub - Grand Slam m. OnSight kval. og finale #2 02. april Aalborg Klatreklub - Total boulder kval & OnSight finale #3 30. april DBKK B&W - Total boulder kval & OnSight finale DM 25-26 juni Aalborg Klatreklub - IFSC Formater

DM-UGEN Danmarks Idrætsforbund starter i år et nyt stort Event hvor mere end 25 forskellige idrætsforbund samler deres Danmarksmesterskaber i uge 25 i samme by. Konceptet er kendt fra Sverige og Norge hvor det er en stor succes. Klatreforbundet har valgt at prøve konceptet af og vi har besluttet at afvikle Boulder DM for både senior og Youth grupperne i weekenden d. 25.og 26. juni. Målet er at skabe en mere festlig ramme om Danmarksmesterskaberne og der igennem skabe mere opmærksomhed om vores sport, da de fleste større medier forventes at være til stede. Aalborg er værtsby i både 2022 og 2023 og Aalborg Klatreklub er klar med faciliteter og hjælpere.

LEAD CUP Danmarksserien i ruteklatring kører i efteråret og består af 2 Lead Cups og et DM #1 17. sep. DBKK B&W - Total Rute kval & OnSight finale #2 02. okt. Kolding Klatreklub - Total boulder kval & OnSight finale DM 26. nov. Aarhus Klatreklub - IFSC Formater

KONKURRENCER FOR BØRN Vi arbejder i øjeblikket på højtryk for at få kalenderen fyldt med de nye børne events for hold. - Young Guns for de mindste (7 - 11 år) - Junior Battle for de lidt ældre (10 - 13 år) Målet er at afvikle flere børne events i hver region (Øst/Syd/Nord)

Foto: John Hemberg

ANDRE KONKURRENCER Udover DM og Danmarksserierne forventer vi igen i år en lang række konkurrencer for et bredere deltagerfelt og der er både gamle kendinge og nye konkurrencer på vej - B&W CUP - DBKK planlægger igen i år 4 konkurrencer med start 5. marts. - Aarhus Klatreklub arrangerer Total Boulder konkurrence ved åbningen - også 5. marts. - GAK i Hillerød planlægger et nyt "Boulder Gejst" koncept i foråret - Nørrebro Klatreklub arrangerer Bananna Park Open i juni og Boulder Bæst i efteråret Vi afventer stadig datoer for de traditionsrige OPEN-konkurrencer i Pløks, Aalborg og Ribe og måske kommer der flere af den type konkurrencer i år :)

CLIMBALONG ClimbAlong er et nyt dansk ”start-up” på klatrescenen, som producerer digitale løsninger til klatresporten. Du har måske set deres 3D visninger fra vores konkurrence livestreams og de er bl.a. i gang med at udvikle en app som kan udvikle dig som klatrer. ClimbAlong er samtidigt i gang med at udvikle et nyt system til point og visning ved konkurrencer og vi håber vi kan prøve 1st. edition ved Nordic Youth Challenge. ClimbAlong produktudvikler i samarbejde med Northtech, DIF Innovation lab, Københavns Universitet og Dansk Klatreforbund.

DOMMERE I 2021 fik vi skruet op for kvaliteten af dommerne ved boulder-konkurrencerne. Frederik Juul fra DBKK har udviklet et fint undervisningsmateriale så fremtidige problem dommere kan få et solidt 3 timers kursus inden de skal i ilden som hjælpedommer. Ca. 25 fik kurset sidste år og vi håber at mange flere vil prøve kræfter med dommer-gerningen i de kommende år og give en vigtig hånd med ved konkurrencerne. Konkurrencerne har altid en erfaren overdommer med hovedansvaret så du står aldrig alene - Kurserne bliver udbudt i forbindelse med konkurrencerne – normalt i ugen før. Kontakt forbundet hvis du er interesseret – carsten@klatreforbund.dk Find mere information om de forskellige konkurrence formater på hjemmesiden: https://www.klatreforbund.dk/konkurrence