• klatreforbund

Lær mere om klatring under coronakrisen

Vi er efterhånden kommet ind i den sjette uge uden klatring i de danske klatreklubber. Der er ingen tvivl om, at mange klatrere efterhånden savner at udøve deres foretrukne fritidsinteresse.

Forhåbentlig bliver den ekstra energi kanaliseret over i core-træning hjemme på stuegulvet, pull-ups i dørkarmene eller bingewatching af Adam Ondras youtube-kanal. Når klubber og klipper åbner igen, kommer vi tilbage stærke og motiverede!

Men klatring, i hvert fald rebklatring, består jo også af meget andet end fingerstyrke og motivation. Hvordan kan man dygtiggøre sig indenfor sikkerhed og rebarbejde, når man ikke må komme i klubben eller på klipperne?

For slet ikke at tale om dem, som forbereder sig på at tage instruktøruddannelserne?

Dansk Klatreforbund følger naturligvis myndighedernes anbefalinger, så vi har aflyst alle kurser og andre events – i første omgang indtil sommerferien. Vi kan altså ikke øve hverken klatring eller redningsteknikker.

Til gengæld kan det være et godt tidspunkt til at læse op på den baggrundsviden, som en rutineret klatrer eller instruktør naturligvis er i besiddelse af. Det kunne være fysikken bag faldfaktor og test af udstyr, materialekendskab eller viden om metoder til risikovurdering.

Her følger en lille link-samling til gode informationskilder om klatring. Og så ses vi forhåbentlig til instruktørkurserne og på klipperne snarest muligt.

Petzl tech tips

Petzl fremstiller udstyr til caving, erhvervsklatring og sportsklatring, så deres ”tech tips” skal naturligvis fungere som reklame for firmaets egne produkter. Ikke desto mindre er der rigtig meget god information at hente, og deres tegninger er noget af det mest tydelige undervisningsmateriale, der findes.

The American Alpine Club

Den amerikanske bjergklub har en udmærket blog, som diskuterer sikkerhedsrelaterede emner.

Animated knots

Hvis du er typen, som ikke kan få nok af knob og knuder, kender du sikkert allerede denne side.

Her kan du finde flere knuder, end du nogensinde får brug for.

Over the Edge Rescue

Dette er en hjemmeside lavet af en redningsarbejder fra New Zealand. Der er mængder af information om taljesystemer og udstyr.

The QC lab

Udstyrsproducenten Black Diamond har naturligvis en flok dygtige ingeniører ansat til at teste udstyret, før det ryger ud i butikkerne. Til glæde for alle sikkerhedsbevidste klatrere, lægger de også artikler om udstyrstest på deres hjemmeside.

214 visninger

TELEFON     KONTOR@KLATREFORBUND.DK, CVR 28208693