NORDIC BOULDER CHAMPIONSHIPS 2021

Danmark var i weekenden vært ved Det Nordiske Mesterskab i Bouldering og arrangementet blev afviklet i et godt samarbejde mellem Dansk Klatreforbund, Søborg Klatreklub og Bison Boulders. Der var tilmeldt et rekordstort felt på 165 klatrere fra henholdsvis Norge, Sverige, Finland, Island og Danmark, og fordelt i klasserne Youth B, Youth A, Juniors og Seniors.

Rutebyg Rutebygg-teamet bestod af Remi Samyn, IFSC Chief, og Pierre Broyer fra Frankrig, Ryan Henderson UK og assisteret af Elias Edvardsen, en af Danmarks største Rutebyg talenter. Teamet leverede et flot og alsidigt sæt problemer i World Cup klasse og med Bison Boulders imponerende grebsudvalg blev det et fantastisk ”lærred” for konkurrencen. 7 ud af 8 runder passede perfekt men desværre blev Youth B drengenes finale lidt for svær.

Sommerstemning, Internationale problemer og flotte klatrepræstationer

Livestream Konkurrencen blev livestreamet af et stærkt team, anført af Gary Britton fra Kolding Klatreklub og assisteret af Antonin Pharel som også producerer IFSC world cup. Vores kommentator Jesper Kuntz fik expert assistance af Robin Vickery og det lykkedes at skabe den flotteste konkurrencedækning vi har set til dato med både resultatvisning, 3D animeret problemvisning og super skarpe vinkler og billeder. Se dem her: Youth B finale https://youtu.be/kU728aqcR-U Youth A finale https://youtu.be/cHtU0XvZqxU Senior/Junior finale https://youtu.be/_3SQSHTudoU

Frivillige Et imponerende korps på godt 60 frivillige hjælpere fik konkurrencen og logistikken til at glide og de nyuddannede dommere var med til at løfte det sportslige niveau. Der skal lyde en KÆMPE TAK til alle som bakkede op om Danmarks værtsskab, som sætter nye standarder for hvordan vi sammen kan skabe en fantastisk ramme for klatrekonkurrencer.

Atleter Vi så rigtig mange flotte danske præstationer til de Nordiske Mesterskaber- på tværs af aldre og køn. Særligt Youth A-gruppen viste både stor masse og stort potentiale og vi havde mange dygtige klatrere med i finalerne. Det lover rigtig godt for Dansk konkurrenceklatring i mange år frem. I den blandede junior/senior konkurrence fik vi én junior med i finalen og Gaia klatrede sig til en flot 2. plads i Juniors kategorien.

Gaia Toft klatrede med i Senior finalen og fik en flot 2. plads i Juniors feltet (18-19 år) Vi havde dog håbet på flere danske klatrere i seniorfinalen i år. Generelt havde vi haft en god optakt til NM, hvor flere klatrere (på tværs af alderskategorierne) havde været i Paris for at træne frem mod NM. Desværre var marginalerne ikke med os denne gang. Både Bjørn og Theis var tæt på en plads i finalen, men forhåbentligt har det kun motiveret dem endnu mere til at nå finalen og måske en podieplads til næste år. Katrine Salling havde desværre ikke sin bedste dag og plejer at være en sikker NM finalist. Vi er sikre på, at hun er mere end motiveret for at vise, at det det ikke gentager sig næste år.

På trods af topplaceringerne i år udeblev på seniorsiden, er der stort potentiale i flere af vores stærke seniorklatrere, som træner målrettet for at blive dygtige konkurrenceklatrere på internationalt niveau. De viser vejen og med den store talentfuld Youth-gruppe, ser det lovende ud for de kommende år.

Til sidst, men absolut ikke mindst, et stort tillykke til vores tre danske medaljetagere som repræsenterede Danmark på bedste vis: Guld til Clara Sticker, Youth B piger, Sølv til Magnus Sierslev, Youth A drenge Sølv til Gaia Toft-Lauritzen, Juniors piger.

Super stemning under finalerne lørdag aften

Kæmpe TAK til konkurrencens sponsorer