Nordiske Mesterskaber Boulder 2022

Danmark var i weekenden til de Nordiske Mesterskaber i Bouldering i Grepp i Gøteborg. Sidste år var feltet stort, men blev i år overgået med hele 207 startende klatrere. Det er et historisk stort deltagerantal og et tegn på en sport i udvikling.

Vores fokus på at udvikle ungdomsklatringen i Danmark kunne også ses på det danske hold, som deltog med 38 deltagere fordelt på 20 Youth B+A klatrere, 10 Juniors og 8 Seniors. Det som er rigtig interessant i år er, at vi fylder alle pladser ud i alle vores alders- og kønskategorier, hvilket er så dejligt. Sidste år havde vi kun 4 deltagere med i Youth B kategorien og i år havde vi 10. En anden ny ting er, at vi har fået deltagere med fra klubber, der ikke tidligere har været med til NM. Endnu et tegn på, at ungdomsklatringen er i udvikling flere steder i Danmark - en udvikling vi håber fortsætter fremover.

Vi så igen i år rigtig mange flotte danske præstationer – på tværs af alder og køn. Sidste år viste særligt Youth A gruppen stor masse og potentiale. I år fortsatte mange af disse klatrere deres flotte præstationer, men også de nye Youth B’ere viste, at de bestemt også vil lege med. Vi havde hele 16 atleter med i finalerne fordelt på 3 Youth B piger, 1 Youth B dreng, 2 Youth A piger, 3 Youth A drenge, 3 Juniors piger, 2 Juniors drenge og 2 Senior piger.

Ud af dem klatrede Emmelie Conders sig til en meget fortjent førsteplads i Youth B piger, Clara Striker klatrede sig til en flot tredjeplads ligeledes i Youth B piger og Magnus Sierslev fortsatte de gode takter fra NM sidste år og klatrede sig til endnu en flot andenplads i Youth A drengekategorien.

Et ekstra stort tillykke til alle tre 👏 Det skal nydes nu, for der er ingen tvivl om, at der skal kæmpes hårdt til næste år for at generobre medaljerne! Den gode udvikling i ungdomsklatringen ses nemlig i alle de Skandinaviske lande.

Det er tydeligt at se, at sporten er i vækst og at flere og flere af de Skandinaviske lande satser stort på konkurrenceklatring. En udvikling vi har set på Seniorsiden de sidste flere år. Det kunne også ses i år, hvor særligt Seniorfeltet var utrolig stærkt besat med et meget højt niveau - særligt på herrer siden. Det betød også, at vi desværre ikke fik nogle danske herrer med i finalerne. Det var som sidste år lige ved og næsten, men ikke nok i år. Hos pigerne derimod kom både Katrine Salling og Gaia Toft med i finalerne. Begge gjorde det rigtig godt og særligt Katrine var meget tæt på en podieplads. Katrine viste meget stor alsidighed og var den eneste pige i feltet til at få alle 4 zoner. Det mest ærgerlige var, at Katrine var tæt på en top, en top der ville have givet hende den samlede sejr. Super ærgerligt, men et tegn på, at hendes form er god lige nu. Perfekt til de mange internationale konkurrencer, der starter lige om lidt.

På trods af at topplaceringerne udeblev i år på seniorsiden, er det stort potentiale i vores stærke seniorklatrere, som træner benhårdt og målrettet for at blive endnu dygtigere konkurrenceklatrere på internationalt niveau. De er nogle fantastiske rollemodeller for hele vores gruppe af talentfulde ungdomsklatrere, som vi som forbund sætter utrolig stor pris på. Uden dem ville det være umuligt at få skabt det samlede danske Team, fra Youth B til Seniorgruppen, som kendetegnede Danmark ved NM i Gøteborg. En Teamspirit som den svenske overdommer fortalte var unik, sammenlignet med de andre lande.

Tak til hele det danske hold for en rigtig god tur og nogle rigtig flotte præstationer.

Den samlede resultatliste med alle toppe og zoner kan ses her: www.klatterforbundet.se/app/uploads/2022/03/Results-final-seniors.pdf