NYHEDSBREV OKTOBER

DANMARKSMESTERSKABERNE I BOULDERING 2021

Kolding Klatreklub stod endnu engang som vært ved et Danmarksmesterskab, og det blev et brag af en fest! Forårets Boulder DM var flyttet til 1. og 2. oktober pga. COVID-nedlukningerne. Klubbens bestyrelse tog fat med Therese Jensen ved roret, og ligesom ved NM i august var det Gary og Morten, som stod for lys, lyd og livestream. Resultatet blev helt klart et af de flotteste DM, og streamproduktet var på et af de højeste niveauer, vi har set ved en dansk konkurrence. Vores kommentator Jesper Kuntz havde inviteret Michelle Kim Theisen med i studiet som ekspert og sammen guidede de gennem alle 3 finaler.

Rutebyg crewet bestod af tjekkiske Jan Zbranek, Anthony Gullsten fra Finland og vores egen Casper Lykke og de leverede høj kvalitet til alle grupperne hvor særligt senior/juniors herrer fik noget at se til.

Klatreforbundets talentudvikler og seniorlandsholdstræner Lasse Dannemann Pedersen forklarer: ”Vi kunne godt have ønsket et lidt lavere niveau, særligt i herre senior/juniors kvalifikationen så flere fik klatret mere, og publikum kunne få en oplevelse af at klatrerne avancerede på problemerne. Feltet blev dog skilt ad, og klatrernes forskellige kvaliteter kom til udtryk. I finalerne var spændingen til gengæld helt i top hele vejen rundt. Sjældent har jeg oplevet så intens en juniorkonkurrence, hvor podieplaceringerne skiftede helt til sidste problem var overstået. Det samme gjorde sig gældende i herre senior/juniors finalen. Det skaber en helt særlig stemning i hallen, som en DM-finale skal indeholde. Det er dejligt at se at flere og flere bakker op om den danske konkurrencescene, og det er tydeligt, at niveauet er stigende helt fra youth B til seniorer. Niveauet lover godt for fremtiden. Til sidt et stort tillykke til alle atleter; både danmarksmestrene og alle andre klatrere, der sørgede for at vi fik spænding til det sidste”.

Officials Vi er godt i gang med at udvikle dommerniveauet ved både Lead og Boulder konkurrencerne, og vi har i år fået afholdt 3 uddannelser, som klæder officials på til opgaven. Der er stadig lang vej til, at dommergruppen er stor og entusiastisk nok til, at vi kan bemande konkurrencerne i god tid. Vi håber derfor at mange flere vil med på dommerholdet, så vi kan skabe et stærkt community omkring officials. Hermed en opfordring til klubberne om ”at rykke sammen i bussen” og hjælpe til ved konkurrencerne, også når de ikke foregår i egen klub. Kom og vær med 😊

JUNIORPROGRAM

Efterårets Juniorprogram er i fuld gang med en lang række forskellige aktiviteter til forskellige målgrupper

DATO

18 DEC,

Søborg

Disciplin L = Lead / B = Boulder / S = Speed

Aldersklasser E = 7-9 år / D = 10-11 år / C = 12-13 år / B = 14-15 år/ A = 16-17 år J=18-19 år

Juniorprogrammet tilbyder sjove og inspirerende klatreaktiviteter til alle børn og unge i hver region. Juniorprogrammet er for alle niveauer, uanset om du er begynder eller øvet, og programmet støtter op om, at alle juniorhold kommer på tur til naboklubberne i regionen. Aktiviteterne spænder fra sjove holdkonkurrencer til inspirerende træning eller klippetur. Målet er at engagere børn og unge til et langt liv med klatresport, så det er bare med at få tilmeldt holdet og komme afsted 😊

Kontakt konsulent Susanne Kähler 22759656 eller Henrik Stephansen 20959144 for yderligere information og spørgsmål.

REGIONALE KLUBDAGE Forbundet inviterer igen i år til Regional Klubdag på begge sider af Øresund. Du er velkommen til at deltage på det møde, som passer dig bedst.

Den regionale klubdag er en dag for bestyrelsesmedlemmer og andre ressourcepersoner i de danske klatreklubber. Forbundet har nogle korte oplæg med fokus er på inspiration og netværk. Værtsklubben fortæller lidt om deres projekter – I Aarhus får vi en rundvisning på byggepladsen i deres kommende nye klatrehal, og i Holbæk skal vi høre om klubbens fantastiske arbejde med børn og unge og se deres udvidelse af klatrehallen. Der bliver god tid til hygge og gode snakke omkring frokosten. Regionsmøderne slutter af med mulighed for at klatre.

YOUTUBE KANAL

Klatreforbundet er nu rykket ind på en professionel Youtube platform, hvor vi fremover vil samle vores video-produktioner. Her kan du allerede nu finde de 3 flotte videoer fra Amager Bakke og livestream produktionerne fra det veloverståede Boulder DM – Go Subscribe!