• Lasse Pedersen

Er du vores nye Talent- og elitekonsulent?

Hvem er Dansk Klatreforbund

Dansk Klatreforbund støtter klubber og medlemmer med kurser, undervisning og uddannelse af trænere, instruktører og rutebyggere. Vi arbejder for bedre og flere faciliteter, sikkerhed og internationale standarder, som er til gavn for alle med interesse for klatring i Danmark. Vi udbreder kendskabet til klatring i samarbejde med skoler og institutioner rundt om i landet med viden om klatring i praksis, og vi iværksætter aktiviteter til gavn og glæde for klatring.

Dansk Klatreforbund står midt i en rivende udvikling. Vi har derfor brug for en konsulent, som kan varetage udvikling af talent- og elitemiljøet i et tæt samarbejde mellem klubber og forbund. Klatring på både klipper og i klatrehaller har vundet indpas som træningsform i Danmark – som i resten af verden. Dansk Klatreforbund er ungt, og i år kan vi fejre 25-års jubilæum sammen med 10.000 medlemmer fordelt i 75 klubber landet over.

Baggrund for en talent- og elitekonsulent

Vi har brug for en god kollega til at varetage talent- og eliteudviklingen i Dansk Klatreforbund med det formål, at vi sammen løfter klatreniveauet i Danmark og forbedrer muligheden for at gøre os gældende i internationale miljøer. Det internationale niveau forandres og udvikles i hast i takt med at klatring er kommet på OL-programmet i Tokyo 2020 og Paris 2024. Sidste år iværksatte Dansk Klatreforbund et landsdækkende juniorprogram, der har til formål at skabe et spændende lærings- og træningsmiljø på tværs af klubber, alder og niveau og med udgangspunkt i viden om aldersrelateret træning - ATK. Talent- og elitearbejdet kommer til at ske i tæt samspil med juniorprogrammets aktiviteter.

Organisationen

Du bliver en del af teamet i sekretariatet, hvor vi er yderligere fire konsulenter og en administrativ medarbejder, som varetager hver vores område. Det er vigtigt, at vi samarbejder, da områderne overlapper hinanden på forskellig vis. Der bliver også ansat yderligere en ny administrativ medarbejder i den kommende tid. Du refererer til generalsekretæren, og derudover vil du møde en velfungerende bestyrelse, som samarbejder med sekretariatet om udvikling af Dansk Klatreforbund.

Dine opgaver

Du får ansvar for talent- og eliteudviklingen og ansvar for udvikling, planlægning, koordinering og implementering af indsatsen. Din rolle bliver at opbygge et godt samarbejde i landets klubber omkring træning, konkurrenceplaner og opbygning af en struktur og daglig træning for de unge atleter. Det sker med udgangspunkt i aldersrelateret træning, så vi bevarer sunde ungdomsmiljøer med trivsel og motivation for at lære og blive bedre. Det styrkede samarbejde med klubber og trænere er altafgørende og centralt for de unge atleters udvikling og det fremtidige klatreniveau i Danmark. Du får ansvar for elitegruppen, som danner rammen for landsholdene for årgangene, juniorer og seniorer.

Dine arbejdsopgaver spænder vidt:

· Sparringspartner for klubtrænere.

· Udvikle, planlægge og implementere Dansk Klatreforbunds talent- og elitearbejde.

· Ansvar for landshold – både senior og junior.

· Udvikle gruppen af ungdomslandsholdstrænere, der varetager internationale konkurrencer.

· Ansvar for alle tre konkurrencediscipliner; speed, lead og bouldering.

· Evner at kunne sætte dig grundigt ind i regler og konkurrenceafviklinger.

· Kan tage ansvar for udvælgelse af atleter, hvis det er nødvendigt.

· God til at samarbejde med frivillige, atleter, forældre, kollegaer og andre interessenter.

· Administrative opgaver omkring registrering, koordinering, planlægning og økonomistyring af området.

Personlige kompetencer

Du har personlighed til at kunne være frontfigur og repræsentere forbundet.

Vi forventer også, at du er initiativrig – og ikke bleg for at tage fat i praktiske opgaver for at få tingene til at ske. Samarbejde med dine kollegaer er centralt, da vi er et mindre team, som skal løfte mange opgaver. Samtidig er det vigtigt, at du har forståelse for de eksisterende vilkår og økonomi, og derfor skal du være god til at komme i mål med kreativitet og utraditionelle måder at gøre tingene på. Du skal kunne se potentialet i både små og store klubber og formå at danne samarbejder på tværs. Samtidig er det naturligt for dig at danne netværk med andre lande – først og fremmest Norden men også blandt Europas trænere. Det er vigtigt, at du bliver synlig i miljøet og kan sætte mål og retning sammen med andre. Du formår at være resultatorienteret og kommer i mål med dine opgaver med en helhedsorienteret tilgang.

Det vil være en fordel, hvis du har:

· En idrætsfaglig baggrund.

· Erfaring med talent- og elitemiljøer og gerne med gode resultater.

· Kendskab til klatring.

Vi tilbyder:

Vi lægger ud med en stilling på 20 timer ugentligt, og vi håber på at få kandidater, der kan se en fordel i færre timer. Til gengæld er der et stort råderum til at udvikle talent- og elitearbejdet, og der er en åbenhed og tillidsbaseret tilgang til dig som konsulent. Vi har kontor i Idrættens Hus i Brøndby, hvor du vil opleve et spændende miljø med gode muligheder for sparring med dine kollegaer i Dansk Klatreforbund og blandt andre forbund. Her kan vi tilbyde adgang til gode træningsfaciliteter og forskellige træningshold. Din arbejdstid er meget fleksibel og kan variere fra klubbesøg og møder rundt om i Danmark, konkurrencer i udlandet til hverdage på kontoret. Det vil være en fordel med kørekort og bil.

Vil du vide mere kan du kontakte generalsekretær Lotte Molsing på mobil 27 26 89 82. Send SMS, så bliver du ringet op.

Lyder det som noget for dig, så send din ansøgning og CV til kontor@klatreforbund.dk senest

søndag d. 15. marts. Vi afholder 1. samtale mandag d. 23. marts og muligvis 2. samtale i slutningen af uge 13, og vi håber, du kan begynde 1. maj.

3 visninger0 kommentarer

Seneste blogindlæg