RUTEBYG UDDANNELSE

Klatrevæggens ruter og boulderproblemer er fundamentet for kvalitet og alsidighed i vores sport. Alle klatreklubber har et stort behov for en uendelig strøm af gode og udfordrende problemer og ruter på de relevante niveauer og det er en opgave som kræver både kompetencer, struktur og masser af arbejdstimer.

En dygtig rutebygger skal først og fremmest mestre de grundlæggende principper omkring håndværk, klatrebevægelser og sikkerhed.

Dansk Klatreforbund har etableret et nyt uddannelseskoncept omkring rutebygning. Uddannelserne er opbygget efter et trappesystem, ligesom Forbundets andre uddannelser.

NIVEAU 1 – Rutebyg Basis
Rutebyg Basis er en skabelon til et kursus som klubberne selv kan tilbyde sine medlemmer. Kurset giver et basisniveau i rutebygning og kan f.eks. benyttes som adgangsgivende til at blive en del af klubbens samlede rutebygger team under vejledning af klubbens overordnede rutebyg ansvarlige.

Se Rutebyg Basis skabelonen HER.

NIVEAU 2 – Rutebyggeruddannelsen
Rutebyggeruddannelsen er rettet mod rutebyggere  med nogen erfaring og skærper kompetencerne gennem reflektion og øvelser, ved både ruteklatring og bouldering. Uddannelsen gør dig først og fremmest til en dygtigere rutebygger. Du får også vigtige input til hvordan klubbens overordnede koncept og system bør drives og så får du kompetence til at uddanne klubbens medlemmer i Rutebyg Basis. (Niveau 1)

Her er uddannelsens 4 fokus områder:

1: At blive en endnu dygtigere rutebygger.
2: At blive en af klubbens rutebygningsansvarlige. (system og struktur)
3: At blive uddanner på Niveau 1 grundkurset “Rutebyg Basis” i klubben.
4: At lære at bygge en sjove breddekonkurrencer.

NIVEAU 3 – Videreuddannelse af de dygtigste
Niveau 3 er Masterclass tilbud til Niveau 2 og 3 rutebyggere. En masterclass tager afsæt i  tidens trends og vil ofte bære præg at underviserens personlige filosofi, ideer og erfaringer. Niveau 3 er inspiration til yderligere dygtiggørelse og netværk mellem Danmarks dygtigste rutebyggere.

Uddannelsesmaterialer
På Rutebyggeruddannelsen (Niveau 2) bruger vi grundbogen
"Fundamentals in routesetting" af Louie Anderson  -  Bogen udleveres på uddannelsen.

Rutebyg Håndværksmanual
Vi har udarbejdet en manual med tips og tricks til en lang række af de håndværksmæssige og organisatoriske elementer i rutebyg.  Du kan downloade manualen HER

TLF. 27 26 89 89, KONTOR@KLATREFORBUND.DK, CVR 28208693