SIKRINGSKURSER PÅ KLIPPE

Når man skal klatre på klippe, bruger man grundlæggende de samme teknikker som indendørs. Der er dog lidt flere ting, man skal lære. Klatreområderne ved Sveriges klipper eller Alpernes bjerge er ikke lagt til rette med sikkerheden for øje på samme måde som en klatrehal i Danmark.

Det kan være en god ide at tage et kursus, før man begiver sig afsted.

Afhængigt af, hvilke oplevelser og udfordringer man søger, er der forskellige muligheder.

Kursus i sportsklatring

På kurset lærer du at overføre teknikkerne fra sportsklatring på kunstige klatrevægge til rigtig klippe. Kurset afholdes som regel i forbindelse med klubture, så spørg i din lokale klub, om der er stemning af at afholde et kursus.

Det er også en mulighed at tage kurset "fra-inde-til-ude" hjemme i klubben og så tage afsted på egen hånd. hvis man vælger et klatreområde med gode begynderruter, er forskellen fra klubbens klatrevæg ikke så stor.

Der er ikke et fast pensum for sportsklatrekurset, men indholdet vil dække det samme som kurset "fra inde til ude". På et kursus afholdt på klippe, vil man som regel bruge mere tid på gradvis tilvænning til klippeklatring, mulighed for toprebsklatring osv. Derudover kan instruktøren lægge redningsøvelser ind, undervise i abseil og andre metoder til retræte fra ruter - eller andre elementer efter ønske fra kursisterne.

Kursus i toprebsklatring på traditionelle sikringer

På dette kursus lærer du at bygge topankre på klipper, hvor der ikke er boltede ankre.

Kurset giver dig de nødvendige forudsætninger for at tage til f.eks. Kullen, Gøteborg eller kystklipperne på Bornholm og klatre toprebsklatring.

Du lærer ikke om føring på traditionelt sikrede ruter på dette kursus - til gengæld har du mere tid til at få klatret og til at øve dig i at bygge ankre.

Hvis du gerne vil lære at føre ruter med kiler og friends som sikringsmidler, skal du tage følgende kursus:

Kursus i klatring på traditionelle sikringer

Hvis du vil lære at begå dig på klipper, hvor der ikke er bolte og topankre, skal du tage dette kursus.

Du lærer at bygge ankre med passive sikringsmidler (kiler) og at føre ruter og bygge standpladser med brug af både passive og aktive sikringsmidler (friends).

Efter endt kursus er du klar til at tage ud på klipperne og begynde at opbygge erfaring med traditionel klatring.

Du kan læse kursusstandard for de enkelte kurser nedenfor:

Sportsklatrekursus
Topreb på traditionelle sikringer