SKOLEKLATRING
Skolekurser
Skolemedlemskab
Show More

Klatring på skoler og institutioner er efterhånden en betydelig del af det danske klatremiljø.

Klatresporten understøtter alsidigheden i skolernes idrætstilbud og det er især boulder disciplinen som har gjort det let at skabe sjove, sociale og bevægelsesorienterede idrætstimer for børn og unge.

Tidligere fik en del skoler etableret en høj klatrevæg men det er kun få steder som har formået at holde et højt aktivitetsniveau. Den høje væg kræver både uddannelse og mange lektioner for at aktivere en hel klasse.

I dag anbefaler vi klatredisciplinen bouldering til skoler og institutioner. Boulder sporten vokser voldsomt i hele verden og er også blevet #1 når danske skoler vælger at etablere klatrefaciliteter. Bouldersporten udfoldes på 4 meter "lave" klatrevægge med en tyk madras som faldunderlag. Væggen har et bredt udvalg af såkaldte "problemer" som er korte designede klatreudfordringer. Hvert problem kræver både kreativitet, dynamik og koordination før løsningen findes.

Ved at vælge boulder disciplinen slipper man dermed for større sikkerhedsuddannelser og klatreudstyr. Bouldervæggene er sikre og børnene kan med en kort instruks, klatre på væggen helt uden opsyn. Lærerens rolle ændres fra passiv sikkerhedsvagt til aktiv træner og inspirator. Elever og lærere hjælpes ad med at finde løsninger på væggens problemer. Hvert problem på væggen er bygget med greb i ens farve så det skiller sig ud fra de andre problemer. Problemerne er markeret i forskellige sværhedsgrader og indenfor hver sværhedsgrad er der alsidighed i stil og teknik. På den måde er udvalget af problemer en form for integreret træner på væggen.

Videoen nedenfor giver et indblik i moderne klatresport (4 min.)

TLF. 51 90 87 30, KONTOR@KLATREFORBUND.DK, CVR 28208693