SKOLEKLATRING
Klatring på skoler og institutioner er efterhånden blevet en betydelig del af det danske klatremiljø.
Klatresporten understøtter alsidigheden i skolernes idrætstilbud, og det er især boulderdisciplinen, som har gjort det let at skabe sjove, sociale og bevægelsesorienterede idrætstimer for børn og unge.
I dag anbefaler vi klatredisciplinen bouldering til skoler og institutioner. Bouldersporten vokser voldsomt i hele verden og er også blevet #1, når danske skoler etablerer klatrefaciliteter. Bouldersporten udfoldes på 4 meter "lave" klatrevægge med en tyk madras som faldunderlag. På bouldervæggen kan man slippe klatreglæden fri. - Her slipper man for større sikkerhedsuddannelser og klatreudstyr. Bouldervæggene er sikre, og børnene kan med en kort instruks, klatre på væggen helt uden opsyn. Lærerens rolle ændres fra passiv sikkerhedsvagt til aktiv træner og inspirator.
Væggen har et bredt udvalg af såkaldte "problemer", som er korte, designede klatreudfordringer. Hvert problem kræver både kreativitet, dynamik og koordination, og elever og lærere hjælpes ad med at finde løsninger. Hvert problem på væggen er bygget med greb i ens farve, så det skiller sig ud fra de andre problemer. Problemerne er markeret i forskellige sværhedsgrader, og indenfor hver sværhedsgrad er der alsidighed i stil og teknik. På den måde fungerer problemerne som en form for integreret træner på væggen.
Se med her - fra Efterskolernes Boulder Battle konkurrence