SKOLEKLATRING
Skolekurser
Skolemedlemskab
Show More

Klatring på skoler og institutioner er efterhånden blevet en betydelig del af det danske klatremiljø.

Klatresporten understøtter alsidigheden i skolernes idrætstilbud og det er især boulder disciplinen som har gjort det let at skabe sjove, sociale og bevægelsesorienterede idrætstimer for børn og unge.

I dag anbefaler vi klatredisciplinen bouldering til skoler og institutioner. Boulder sporten vokser voldsomt i hele verden og er også blevet #1 når danske skoler etablerer klatrefaciliteter. Bouldersporten udfoldes på 4 meter "lave" klatrevægge med en tyk madras som faldunderlag. På bouldervæggen kan man slippe klatreglæden fri - Her slipper man for større sikkerhedsuddannelser og klatreudstyr. Bouldervæggene er sikre og børnene kan med en kort instruks, klatre på væggen helt uden opsyn. Lærerens rolle ændres fra passiv sikkerhedsvagt til aktiv træner og inspirator.

Væggen har et bredt udvalg af såkaldte "problemer" som er korte designede klatreudfordringer. Hvert problem kræver både kreativitet, dynamik og koordination og elever og lærere hjælpes ad med at finde løsninger. Hvert problem på væggen er bygget med greb i ens farve så det skiller sig ud fra de andre problemer. Problemerne er markeret i forskellige sværhedsgrader og indenfor hver sværhedsgrad er der alsidighed i stil og teknik. På den måde fungerer problemerne som en form for integreret træner på væggen.

Videoen nedenfor giver et indblik i moderne klatresport (4 min.)

TELEFON     KONTOR@KLATREFORBUND.DK, CVR 28208693