SPORTSKLATRING

Sportsklatring er klatring i højden og kræver sikring med reb, klatresele og rebbremse. Man er altid to aktive ved udøvelsen – Den ene klatrer, mens den anden sikrer. Klatreren og sikringskammeraten er bundet sammen i et elastisk reb som fastgøres, enten i toppen- eller undervejs- på ruten. Sikringskammeraten bruger en rebbremse til at skabe så meget friktion mellem reb og bremse, så et eventuelt fald stoppes og klatreren kan fires sikkert til jorden. Før du begynder, skal du lære sikkerhedsprocedurerne på et sikringskursus og alle klubber med høj væg tilbyder kurset.

Der er 2 sikringsmetoder - Topreb og Føring

Topreb er den mest simple form for sikring og det er her man starter. Klatreren er sikret gennem et anker i toppen af ruten, så hvis man falder får man et kort fald med blød og hurtig opbremsning.

Ved føring sikrer klatreren sig lidt efter lidt på vejen op ad væggen. Det betyder at man klatrer forbi det sit sikringspunkt og her bliver et eventuelt fald væsentligt længere og mere voldsomt. Det kræver lidt øvelse og tilføjer en mental udfordring til

Sportsklatring kan foregå både på klatrevægge og udenfor på klipperne. Det er stort set de samme sikkerhedsteknikker der bruges og erfaringerne fra klatrevæggen er guld værd hvis du vil ud på klipperne.

UDSTYR TIL SPORTSKLATRING

Klatresko Kalkpose (sat fast ved livet) Sele (fordeler kræfterne i faldet) Rebbremse (holder rebet for sikreren ved fald) Reb (stærkt og let elastisk)

SPORTSKLATRING I UDLANDET

Der er utallige sportsklatresteder i hele verden. Dette er et lille udpluk af de gode områder:

• Bornholm - Danmark

• Göteborg - Sverige