TRADITIONEL KLATRING

Når man klatrer på klipper, hvor der ikke er boret bolte ind i klippen, kaldes det traditionel klatring.

Ofte forkortes det til “trad” eller omtales som “kileklatring”. I stedet for bolte, sikrer man med forskellige typer sikringsmidler, som kan kile sig fast i sprækker i klippen. Primært kiler og friends.

Traditionel klatring stiller større krav til udøvernes viden og færdigheder. Ruterne er ikke “lagt til rette” på samme måde som i sportsklatring, og sikkerheden består i, at man hele tiden foretager de rette valg. Der er flere ting, som kan gå galt, og risikoen er derfor større end i sportsklatring. Til gengæld giver traditionel klatring nogle oplevelser, som man ikke får i sportsklatring. Hvis man vil klatre traditionel klatring, skal man lære det grundigt og bygge sine færdigheder op ved at klatre mange lette ruter. Dansk Klatreforbund anbefaler, at man tager et kursus i traditionel klatring som udbydes flere gange hvert år. Tilmelding sker via kalender-knappen øverst til højre.

SE STEDER TIL

TRADITIONEL KLATRING

STEDER TIL TRADITIONEL KLATRING

Det nærmeste sted for sjællænderne er Kullen i Sydsverige, og det er også her de fleste kurser bliver afholdt. For jyderne er området omkring Göteborg lettere at komme til, og her er der mange muligheder for traditionel klatring. Nord for Göteborg ligger Bohuslen, som er hjemsted for noget af det bedste traditionelle klatring i verden. Der er altså masser af muligheder for weekendklatring, når man bor i Danmark.

• Kullen

• Bohuslen