Om lidt kan du bestige det højeste bjerg på Amager

Nu kommer det endelig!

Fredag 4. oktober er der officiel åbningsdag på det højeste bjerg i København og omegn.

Amager Bakke, eller på udenlandsk: Copenhill, er byens nye forbrændingsanlæg. Det er designet af arkitektfirmaet BIG til at være noget ganske særligt i den ellers lidt kedelige kategori af bygninger til affaldshåndtering.

Blandt andet er den enorme tagflade indrettet som rekreativt område med bjerg-tematik.

Når anlægget står klar, får københavnerne mulighed for at løbe på ski, træne bjergløb og for at klatre multipitch på siden af bygningen. Potentialet for klatrere med alpine aspirationer er til at tage og føle på.

Vi kan ikke klatre endnu

Til indvielsen åbner vandre- og løberuterne, skibakken og cafeen.

Desværre må vi vente lidt på klatringen. Selve den 80 meter høje væg er stort set færdigmonteret, men startplatformen under væggen og selve rutebygningen mangler. Det bliver formentlig først til foråret, vi kan komme i gang med selve klatringen.

Indtil da må vi nøjes med at løbe bakkeløb og komme i bjergform.

Hvornår kan jeg selv klatre, og hvad skal jeg kunne?

Det er Dansk Bjerg- og Klatreklub, som står for driften af væggen. Klubben har påtaget sig en stor arbejdsopgave og en økonomisk risiko. Det er ikke tanken, at de skal tjene penge på at drifte væggen, men der kommer en brugerbetaling, som kan dække noget af udgiften.

Hvis du gerne vil klatre på Amager Bakke, skal du have styr på de teknikker, der er nødvendige til multipitch-klatring. Hvis du ikke tidligere har klatret multipitch, kan du tage et sekstimers kursus, hvor du lærer det grundlæggende.

Er du allerede rutineret, kan du tage en test, hvor du viser, at du kan teknikkerne.

Du kan tage kurset i DBKK’s klatrehal på Refshaleøen, eller du kan lokke en klippeinstruktør til at starte et kursus i din lokale klub.

Ser væggen ikke lidt mærkelig ud?

Klatrevæggen bliver 80 meter høj, delt ind i fire reblængder. Det har hele tiden været tanken, at det skulle blive til en klatrevæg, som kunne give reelle sportslige udfordringer til rutinerede klatrere. Projektlederen har inviteret en ekspertgruppe af klatrere organiseret af Dansk Klatreforbund til at arbejde på udbudsmaterialet hele vejen igennem.

Den endelige klatrevæg får varierende facetter, som vi kender dem fra andre klatrevægge. Væggens hældning kommer til at variere mellem let slabbet over lodret til temmelig store overhæng. På tredje reblængde er overhænget hele fire meter fra basis af væggen – det kommer til at føles temmelig eksponeret i 60 meter højde!

Samarbejdet med arkitektfirmaet, som naturligvis også har haft meninger til væggens udformning, har ført til kompromiser, som vi ikke har set før på klatrevægge. For eksempel er store dele af væggen udformet i acrylpaneler, som giver lysindfald i rummet bag klatrevæggen. Der kan sættes trin og greb på acrylpladerne, så efter alt at dømme, kompromitterer det ikke klatringens kvalitet.

Det har været debatteret, om det nu også er verdens højeste kunstige klatrevæg. Blandt andet findes der en dæmning i Schweiz, som har fået boltet greb på …

Lad os bare få lukket den diskussion: Væggen på Amager Bakke er den højeste klatrevæg i verden, som er bygget som en reel klatrevæg med mulighed for spændende rutebygning og sportslige udfordringer.

Tak!

Dansk Klatreforbund takker ekspertgruppen, som har lagt et kæmpe frivilligt arbejde: Søren Davidsen, Henrik Jessen Hansen og Lars Fjendbo Møller.

En særlig tak til Sally Westergaard, som med kort varsel trådte til og hjalp med at oversætte udbudsmaterialet til engelsk.

Projektleder og direktør i Fonden Amager Bakke, Patrick Gustavsson har kæmpet en brav kamp for at skabe et interessant bjergmiljø på flade Amager.

Dansk Bjerg- og Klatreklub med formand Morten Damkjær Nielsen i spidsen har påtaget sig at drifte den nye væg – tak for det.