• Carsten Lau Isaksen

Konkurrence kalender 2024

Opdateret: 29. jan.

IFSC har fremrykket starten på de internationale konkurrencer i 2024 og det skaber en del ændringer. Vi ved endnu ikke om det er på grund af sommerens OL i Paris eller om det er en længerevarende beslutning, men vi har valgt at tilpasse vores hjemlige kalender sådan at det fungerer bedst muligt for konkurrenceklatrerne.

Vi starter sæsonen med de 2 Boulder Cups som leder op til Danmarksmesterskaberne. DM følges op af Boulder NM som i år er i Helsinki Finland d. 15-17. marts og sidst i marts starter de Europæiske konkurrence serier - både Euro Cup for voksne og Euro Youth Cup for ungdom. De 5 nordiske lande har efterhånden sit fulde talentudviklings fokus på de Europæiske konkurrencer, da der er blevet meget langt op til niveauet i World Cuppen.

Vi har også valgt at fremrykke den danske Lead sæson sådan at den nu kommer til at løbe parallelt med de Europæiske Lead konkurrencer. Vi starter med 2 Lead Cups i juni og august og afslutter den danske sæson med DM i september.

KALENDER: 03 Feb. Boulder Cup #1 Kolding 24. Feb. Boulder Cup #2 Nørrebro 1-2 Mar. Boulder DM Boulders Amager/Hvidovre 08 Jun. Lead Cup #1 Pløks, Skovlunde 17. Aug. Lead Cup #2 Bananna Park, Nørrebro 21. Sep. Lead DM Aarhus

FORMAT NYHEDER I 2024

Boulder Cup formatet blev ændret sidste år og det holder vi fast ved igen i år. Total boulder m. 10 problemer pr. klasse og finale m. 6 deltagere på 4 problemer onsight.

Boulder DM tilpasses formatet i de Europæiske IFSC konkurrencer og det giver lidt ændringer i kvalifikationen som nu bliver 2 runder a 3 problemer. Det bliver flash med demo video af problemerne og 4 minutters rotation. Finalen bliver som altid 4 problemer onsight

Lead Cuppen fik i sidste år separate onsight finaler til hver klasse og i 2024 ændrer vi også kvalifikations-formatet. De sidste detaljer er ikke helt på plads men det bliver 4 flash ruter pr. klasse med 1 forsøg - stadig med flere zoner og kategoriserede point på hver rute.

Lead DM bliver det samme som tidligere med 2 flash kvalifikationsruter og 1 onsight finale rute.

INDIVIDUELT MEDLEMSKAB

For at deltage skal du være medlem af Dansk Klatreforbund. Hvis du er medlem af en foreningsklub er du automatisk medlem. Med klatreforbundets nye Individuelle medlemskab er der åbnet op for klatrerne fra de kommercielle klatrehaller. Det individuelle medlemskab koster 400 kr. og giver adgang til Forbundets konkurrencer, Juniorprogram, Talent & elite og f.eks. Bornholm on the Rocks. Læs mere her: https://www.klatreforbund.dk/medlemskab

KOM TÆTTERE PÅ!

Hvis du synes konkurrencemiljøet er spændende kan du komme endnu tættere på ved at blive en del af det team som organiserer og afvikler konkurrencerne. Rutebyggere, Dommere, Sikringscrew, Tidtagning m.m.  Du kan læse mere om de forskellige muligheder her: https://www.klatreforbund.dk/officials-crew